پاسخ و پرسش: بنیان‌گذاری کارگاه‌های تولیدی در دولت خلافت بر اساس سیاست جنگی است
08/27/2023 | برادرتان عطاء ابن خلیل ابوالرشته

Print


بسم الله الرحمن الرحيم
(ترجمه)

به جواب احمد بنفتيته
سوال:
السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته!
شیخ بزرگوار ما، الله سبحانه وتعالی برای‌تان خیر عطاء نموده، شما را زنده داشته و گام‌های تان را مستحکم گرداند!
معنی این‌که "کارگاه‌های تولیدی با انواع و اقسام خود باید به اساس سیاست حربی باشد" چیست؟ چنانچه در کتاب "اجهزة دولة الخلافة فی الحکم و الادارة" چنین ذکر شده است: «...کارگاه‌های تولیدی با انواعی‌که دارد، باید بر مبنای سیاست جنگی اساس‌گذاری شود.» الله سبحانه وتعالی به عمر شما برکت داده و با لشکریان و یاری خود شما را قوت بخشد و به وسیلۀ شما امت اسلامی را نصرت دهد.
جواب:
وعلیکم السلام ورحمة الله وبرکاته!
جواب سوال‌تان در کتاب"اجهزه" صفحه 107 فایل ورد و هم‌چنان در مقدمۀ دستور جزء اول صفحۀ 232 فایل ورد ذکر شده و آنچه به این ارتباط دارد برای تان نقل قول می‌کنم:
«به دلیل این‌که دولت اسلامی، دولت حامل دعوت اسلامی از طریق دعوت و جهاد است، به همین دلیل، این دولت مدام در حال آماده‌باش برای جهاد است. این مسأله ایجاب می‌کند تا در دولت اسلامی صنعت و تولیدات، چی صنعت ثقیله باشد و یا صنعت خفیفه بر اساس سیاست جنگی بنا یافته تا در صورت نیاز، دولت اسلامی بتواند این صنعت را به آسانی به کارخانه‌جات و کارگاه‌هایی تبدیل کند که صنعت جنگی تولید کند. لذا واجب است که تمام صنعت در دولت خلافت بر اساس سیاست جنگی بنا شده و تمام کارخانه‌جات خواه تولیدات صنعتی ثقیل باشد و یا خفیف بر اساس همین سیاست بنا یابد تا تغییر تولیدات این کارخانه‌جات به تولیدات جنگی در وقت نیاز برای دولت آسان باشد.» (ختم نقل قول)
یعنی در دولت خلافت لازم است که کارگاه‌های تولیدی به شکلی باشد که تولید آن سریع و ارتباط و تغییر آن به ناحیه جنگی آسان باشد. علاوه بر آن مواردی‌که به صورت عادی در بخش جنگی تولید می‌کند؛ مثلاً وقتی برای موترهای شهری کارگاه تولیدی ایجاد می‌شود، لازم است که این کارگاه‌ها طوری بنا گردد که در صورت لزوم تسریع تولیدات این کارگاه از لحاظ فنی به تولید موترهای نظامی تغییر داده و دولت درجنگ بر ضد کفار آن را استفاده کند. به گونۀ مثال؛ وقتی کارگاه لباس ساخته می‌شود، لازم است که به شکلی ساخته شود که به سهولت تغییر آن به تولید لباس‌های نظامی ممکن باشد. به این ترتیب، سیاست بنای کارگاه‌ها در مراحل تولیدات بر مبنای سیاست جنگی استوار باشد و بنای کارگاه‌ها و ظرفیت حفظ این کارگاه‌ها از آسیب موجود بوده و ظرفیت کار کردن در این‌کارگاه‌ها در زیر زمین و غیره اماکن به هدف مصونیت ممکن باشد. تمام این موارد از جمله مواردی است که اهل تخصص مشخص نموده و دولت بر آن نظارت می‌کند.

برادرتان عطاء ابن خلیل ابوالرشته
15 محرم الحرام 1445هـ.ق.
الموافق 02/08/2023م.
مترجم: مصطفی اسلام




   ارسال نظر