Print


دفتر مطبوعاتی
حزب التحریر
ولایه افغانستان
 
شماره: ح.ت.افغ ۰۲/۱۴۳۹ يکشنبه ۱۳ ربيع الثاني، ۱۴۳۹هـ ۳۱-۱۲-۲۰۱۷م

اعلامیه مطبوعاتی
افزایش عواید داخلی "دستاورد" نه؛ بلکه ظلم نظام سرمایه‌داری بالای مردم مظلوم افغانستان است

وزیر مالیه‌ی افغانستان اعلام کرده که عواید داخلی این کشور در سال جاری نزدیک به 170 میلیارد افغانی رسیده است. این رقم در شانزده سال گذشته بی‌سابقه بوده و بلندتر از هدف تعیین شده توسط نهادهای بین‌المللی برای دولت افغانستان می‌باشد. وزارت مالیه این موضوع را یک "دستاورد" برای دولت افغانستان خوانده است.
ما افزایش عواید دولت را "دستاورد" نه؛ بلکه غارت جیب و دسترخوان مردم می‌دانیم. چون رقم ذکر شده توسط رشد واقعی اقتصادی، ایجاد زیربناهای حقیقی، افزایش تولیدات و خدمات برای رفاه و بلند بردن سطح زندگی مردم بدست نیامده. برعکس، اکثریت این عواید از درک محصولات گمرکی، مالیات بر شرکت‌ها و اصناف جمع‌آوری گردیده که بار سنگین آن را مردم غریب می‌پردازند.
دولت افغانستان سال گذشته به توصیه‌ی صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، بسته‌ای جدیدی از مالیات را از قبیل: 10 درصد مالیه بر کارت‌های موبایل، دوبرابر ساختن نرخ مالیات بالای معاملات تجارتی، افزایش فیس حق‌العبور هوایی و ازدیاد تعرفه‌ها روی بعضی از محصولات گمرکی که ضرورت اولیه می‌باشند، وضع نموده است. این حالت، باعث ایجاد تورم، کاهش سطح سرمایه‌گذاری‌ها، بلند رفتن نرخ بیکاری و فقر گردیده که تأثیرات مخرب آن در همه بخش‌ها روی زندگی مردم محسوس است.
همچو ارقام به هر اندازه‌ای که بلند برود صرف یک کمیت و سلسله اعدادی بی‌ارزشِ است که افزایش آن تنها باعث کریدت گرفتن دولت نزد نهادهای بین‌المللی گردیده و هیچ تأثیر مثبتی بالای وضعیت زندگی مردم ندارد و نوعی دزدی از جیب و دسترخوان مردم است.

دفتر مطبوعاتی حزب‌التحریر - ولایه افغانستان




   تاریخ: 05/05/2022 

fb
حشمت الله

خداوند این حکومت ظالم را سرنگون کند و به جایش خلافت را بیاورد

   ارسال نظر