جام جهانی فوتبال در قطر؛ یک رسوایی تاریخی
11/22/2022 | ابراهیم عطرچ

Print


خبر:
 چند روز دیگر تیم ملی فوتبال دانمارک برای حضور در جام جهانی 2022 راهی قطر می شود.  بازیکنان دانمارک در طول مسابقه مشکی/ سیاه خواهند پوشید.  این نشانه ترس است و بدین ترتیب نارضایتی خود را از رژیم قطر نشان می دهد.  آنها می گویند، کشوری که حقوق بشر را نقض می کند، نمایش گرایش هم‌جنس‌گرای را ممنوع می‌کند و با کارگران مهاجر بدرفتاری می کند، نباید حمایت شود. کشورهای که  به این جام راه یافته اند؟  همه شرکت می‌کنند، برخی از آنها نمایندگان سیاسی نیز می‌کنند .
 تبصره:
 چند ماهی است که بحث انتخاب قطر به عنوان میزبان جام جهانی مطرح شده است.  بسیاری از سیاست‌مداران اروپایی به شدت از قطر انتقاد کردند و به طور خاص خواستار تحریم مرحله نهایی بازی ها برای حمایت از همجنس گرایان شدند.  اخیراً تلویزیون دولتی دانمارک، (DR)  که بر اساس چارچوب وزارت فرهنگ این کشور نشرات می‌کند، یک مستندی را منتشر کرد.  این مستند جنبه‌های فاسد و بی‌رحمانه جام جهانی را نشان می‌دهد.  زمانی که مسابقه در سال 2019 در روسیه برگزار شد؛  علیرغم اینکه کارگران ورزشگاه‌ها با شرایط سخت و مرگباری روبرو بودند و نیروهای روسی با بمباران خود در سوریه جان مردم بی‌گناه را می‌گرفتند، چنین مستندی وجود نداشت.  آن زمان می‌گفتند که ورزش و سیاست را نباید با هم جمع کرد!؟ پس از حمله روسیه به اوکراین، اما این کشور را از حضور در جام جهانی محروم کردند.
 شکی نیست که قطر کشوری نژادپرست، سرکوبگر و دیکتاتوری است که کارگران مهاجر را استثمار می کند و آنها را تا بردگی مدرن نگه می دارد و این سیاست تا هنوز باعث کشته شدن بیش از 6500 کارگر شده است.  دانمارک  از چندین دهه است که روابط سیاسی و تجاری با این کشور دیکتاتوری داشته که هنوز هم ادامه دارد.  دولت دانمارک با «مودی» قصاب هند همکاری می کند، در حالی که دستان «مودی» با خون مسلمانان بی گناه آغشته است.  به همین ترتیب در خاورمیانه  و فلسطین اشغالی مردم این سرزمین و با وجود حاکمیت دموکراسی تحت ظلم و ستم هستند.  در این مواقع صحبت از تظاهرات‌ها، اعتراضات و قطع رابطه نیست!  و اگر حقوق بشر است،  فقط برای جوامع هم‌جنسگرا و اوکراینی‌ها است؟
 قوانین ویژه‌ی برای پناهندگان اوکراینی در دانمارک وضع شده است.  به این ترتیب مانند پناهندگان سوری با آنها رفتار غیرانسانی نخواهد شد. دانمارک نگران کارگران مهاجر در قطر است و خواهان اجرای عدالت است، در حالیکه پناهندگان سوری به دیکتاتور این کشور( بشار اسد) بازگردانده شده‌اند.
 میزبانی قطر در جام جهانی از هر نظر یک شرمندگی تاریخی است.  هزینه این مراسم بیش از 200 میلیارد دلار است.  این مقدار پول  برای از بین بردن فقر در جهان کافی است!  این رژیم از منابع عظیم نفتی خود که متعلق به تمام امت اسلامی است، استفاده می کند، تا نام خود را مطرح کند.  در حالی که صاحبان اصلی این منابع در فقر و مشکلات شدید اقتصادی به سر می برند.
 ریاکاران و منافقان غربی حق ندارند قطر را مقصر بدانند.  دست آنها به خون استعمار آغشته است. آنها به رژیم‌های خودکامه وظالم  اسلحه می فروشند؛ در افغانستان و عراق  عامل کشتار و ویرانی این‌ها استند.  آنها حق ندارند به ملل دیگر در مورد حمایت از حقوق بشر آموزش دهند.  این همان ریاکاری و دو رویی غرب است که می خواهند بر ظلم ها و اعمال شیطانی خود سرپوش بگذارند!
 جهان به یک جایگزین ایدئولوژیک بدون تبعیض و ریا نیاز دارد که اخلاق و انسانیت تغییرناپذیر را اجرا کند.  تنها بدیل معیارهای  دوگانه سرمایه داری؛ نظام واقعی اسلام است که در آن معیار سود نیست، بلکه قوانینی است که خالق هستی نازل کرده است.  نمونه آن را می‌توان در پالیسی دولت اسلامی «خلافت» مشاهده کرد.

[وَمِمَّنْ خَلَقْنَا أُمَّةٌ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَبِهِ يَعْدِلُونَ]
 ترجمه:  و از کسانی که آفریده‌ایم، گروهی به حق هدایت می‌کنند، و به آن عدالت می‌ورزند[اعراف: 181]

برای دفتر مطبوعاتی مرکزی حزب التحریر
ابراهیم عطرچ




   ارسال نظر