سخن هفته: چرا از داعش در افغانستان بزرگ‌نمایی صورت می‌گیرد؟
11/21/2021 |

Print


دبورا لیونیز، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: «شاخه خراسان داعش در افغانستان دامنه نفوذ خود را گسترش داده و اکنون به نظر می رسد در همه 34 ولایات این کشور حضور داشته باشد.»
یوناما در حال در مورد گسترش داعش ابراز نظر نموده که به دلیل بسته بودن دفاتر ولایتی اش آگاهی دقیق و دست اول از اوضاع افغانستان ندارد. از سوی دیگر، یوناما نمایندگی سیاسی سازمان ملل است، ولی در قبال داعش همچو یک نهاد استخباراتی و نظامی ابراز نظر کرده است. 
در هفته‌های اخیر تلاش‌ها و تبلیغات برای نشان دادن گسترش فعالیت های داعش در افغانستان بیش از پیش افزایش یافته است. از رسانه های غربی تا امریکا پس از شکست‌اش در افغانستان به گونه بی‌سابقه حیثیت خود را در جهان از دست داده؛ چنانچه کشورهای قدرتمند جهان بارها خروج امریکا از افغانستان را نکوهش کرده‌اند. همچنان محبوبیت جوبایدن در افکار عمومی امریکا پس از تصمیم خروج از افغانستان به پایین‌ترین میزان خود رسیده است. جمهوری خواهان امریکا صریحاً در برابر تصمیم بایدن عکس‌‌العمل نشان داده و مقاماتمختلف حکومت بایدن به کانگرس احضار شده‌اند. 
امریکا به خاطر احیای موقف خود در سطح جهان و در داخل کشورش، دست به هر ابزار می‌زند. داعش یکی از این ابزارها و بهانه‌ها برای فشار آوردن به امارت اسلامی و اغوای افکار عامه است. امریکا از این طریق می‌خواهد بر امارت اسلامی  فشار وارد کند تا در راستای خواسته‌های امریکا و حضور مجدد استخباراتی و سیاسی در افغانستان به توافق دست یابد و نیزبرای جلوگیری از به رسمیت شناخته شدن امارت اسلامی به دلیل تهدید گروه‌های تروریستی در افغانستان مانع سایر کشورهاشود. این یکی از اهرم‌های فشار قوی در پهلوی به رسمیت نشناختن و منجمد ساختن پول بر امارت اسلامی است.
امریکا برای بزرگ‌نمایی داعش و راه اندازی کارزار تبلیغاتی این بار از نهادهای وابسته به خودش همچو یوناما استفاده نموده است. زیرا موثریت تبلیغ نمایندگی سازمان ملل نسبت به هر نهاد دیگر بیشتر است. چون ظاهراً نمایندگی سازمان ملل یک نهاد بی‌طرف معرفی شده است. وقتی یک خبر از حنجره یک نهاد ظاهراً بی‌طرف بیرون شود به مراتب موثریت بیشتر بالای افکار عامه دارد. در حالی‌که بارها آشکار شده است که سازمان ملل به نفع سیاست خارجی امریکا موقف‌گیری و عمل نموده است. 
ناگفته نباید گذاشت که امریکا از نهادهای مختلف در سیاست خارجی  خود استفاده ابزاری نموده است. رسانه‌های غربی و رسانه‌های داخلی که به تبلیغ سیاست امریکا معروف است، یکجا با نهادهای استخباراتی در حال ایجاد جَو و فضا سازی به نفع داعش اند. این بار گزارش یوناما مانند بمب صوتی در رسانه‌ها انفجار نمود. رسانه‌های غربی و داخلی استفاده اعظمی را از این واقعیت پیش آمده‌ی سازمان یافته بردند.
ولی واقعیت این است که داعش در 34 ولایت افغانستان فعال نیست. معلوم نیست که یوناما به اساس کدام معلومات یا فعالیت به چنین نتیجه‌ای رسیده است و باید ثابت بسازد که راست گفته است، در غیر آن بدون شک همان گل آلود کردن آب و ماهی گرفتن است.
در این جای شکی نیست که داعش فعالیت‌های را در ننگرهار، کابل، پروان و قندهار انجام داده است؛ اما نه به پیمانه‌ی که یوناما تبلیغ می‌کند. همچنین عملیات‌های در ساحات خیر خانه کابل، در ننگرهار و قندهار صورت گرفته که مسئولین امارت اسلامی آن را بر علیه داعش خوانده است. این تحرکات نشانه‌های برای فعالیت‌های محدود داعش است، نه دلیل برای فراگیر و گسترده بودن داعش در تمام کشور.
در اخیر لازم به ذکر است که زمینه‌های برای سرباز گیری داعش در حال فراهم شدن است، اگر امارت اسلامی متوجه اوضاع جاری در کشور نشوند و مسئولیت و مکلیفیت شان را در برابر آن انجام ندهند؛ ممکن به واقعیت‌های غیر پیش‌بینی شده مقابل شوند. 
مردم در سراسر افغانستان از گران شدن مواد غذایی، تیل و گاز و از بیکاری شکایت دارند. نپرداخته شدن معاش کار کنان دولتی به میزان نارضایتی مردم افزوده است. در صورتی که امارت اسلامی متوجه اوضاع جاری، مشکلات اقتصادی، بیکاری و فقر نشوند؛ تقویه شدن صفوف داعش بیشتر می‌شود.
همچنان یکی از دل‌گرمی‌ها و استقبال مردم از امارت اسلامی در ابتدا، خوش‌بینی در راستای تطبیق اسلام بود. مردم انتظار داشتند تا احکام اسلامی تطبیق شود، دست دزد قطع شود، زانیرجم شود، قاتل قصاص گردد، حجاب جدی گرفته شود، مسلمانان در سایر سرزمین‌ها از چنگ ظلم و استبداد رها شوند، و اسلام به شکل همه‌جانبه‌ی آن به کرسی تطبیق و تنفیذ بنشیند. متاسفانه تا بحال چنین خواست‌های برحق جامه عمل نپوشیده است. در صورت عدم توجه به اسلام واحکام آن، امکان بلند رفتن سطح نارضایتی بیشتر و پروپاگند داعش قوی‌تر خواهد گردید و زمینه پیوستن عده‌ی از سطحی‌فکران به بدنه داعش به دلیل عدم تطبیق اسلام نیز بیشتر خواهد شد.




   تاریخ: 11/21/2021 

fb
الفت

خیلی تحلیل عالی ودقیق همین قسمت آخری متن اشتباه تایپی شده همان را اصلاح کنید تشکر

   ارسال نظر