چرا امریکا نیروهایش را از افغانستان بیرون می‌کشد؟
04/18/2021 | مصدق سهاک

Print


جوبایدن، رئیس جمهور امریکا در تازه‌ترین سخنرانی‌اش در باره‌ی افغانستان گفته است: «زمان آن رسیده که طولانی‌ترین جنگ امریکا پایان یابد». بایدن با اعلام رسمی زمان خروج نیروهای امریکایی گفت که تمامی نظامیان این کشور را تا ۱۱ سپتمبر 2021، بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ میلادی، از افغانستان خارج می‌کند.
اعلام خروج نیروهای امریکایی بعد از تلفات هنگفت انسانی و مالی، در واقع ناکامی استراتژی‌های نظامی و سیاسی و شکست ذلیلانه‌ی امریکا در افغانستان است. امریکا بعد از شکست نظامی به گفت‌وگوهای سیاسی رو آورد و باب گفت‌وگو را با طالبان باز کرد. تلاش امریکا طی 18 ماه مذاکرات با طالبان این بود تا پای خود را به شکل آبرومندانه از باتلاق جنگ افغانستان بیرون بکشد. بالاخره امریکا برای سَرپوش گذاشتن به شکست‌اش مجبور به امضای موافقت‌نامه با گروه طالبان گردید که طی آن بایست تمامی نیروهای خود را تا اول می 2021 از افغانستان خارج کند. هرچند حالا می‌گوید نیروهایش را با چند ماه تأخیر در ماه سپتمبر 2021 از افغانستان بیرون می‌کشد.
سوال اساسی این‌جاست که آیا امریکا بعد از مصرف دو هزار میلیارد دالر و از دست دادن 2500 نظامی‌اش واقعاً می‌خواهد افغانستان ترک کند؟ جواب ساده به این سوال این است: نخیر!
در واقع، قضیه‌ی افغانستان برای امریکا به یک دردسَر کلان استراتژیک مبدل شده بود. امریکایی‌ها گمان نمی‌کردند که جنگ افغانستان به طولاتی‌ترین جنگ تاریخ امریکا و به یکی از درازترین جنگ‌های تاریخ معاصر مبدل شود. زیرا جنگ افغانستان بیشتر از جنگ جهانی اول و دوم دوام کرده است.
 بناءً بعد از ارزیابی‌های متعدد دولت امریکا به این نتیجه رسیده است که رویکرد و استراتژی نظامی برای مدیریت بحران افغانستان کارآمد نیست. زیرا از یک‌سُو این رویکرد منجر به تلفات و مصارف بیشتر می‌گردد و  از سوی دیگر، هیچ روزنه‌ی پیروزی نیز در جنگ نظامی علیه مردم مسلمان افغانستان دیده نمی‌شود.
از این‌رو دولت‌مردان امریکایی به این نتیجه رسیده‌اند تا نیروهای نظامی شان را از افغانستان بیرون کشیده و قضیه‌ی افغانستان را به شکل «استخباراتی و سیاسی» مدیریت کنند. این رویکرد از یک‌سُو بار ملامتی بحران افغانستان را از دوش امریکا بر می‌دارد و از سوی دیگر امریکا با مصرف و تلفات کمتر می‌تواند نفوذش را در افغانستان تداوم ببخشد. بنابرین، در آینده‌ افغانستان به کانون جاسوسان و دیپلومات‌های امریکایی مبدل می‌گردد.
مردم مسلمان و مجاهد افغانستان باید بدانند که استعمارگران ولو که خود را به هر شکل و شمایلی مبدل سازند باز هم دشمنی شان علیه مردم مسلمان و مجاهد افغانستان پابرجاست. از این‌رو لازم است تا استعمارگران با تمام ابعاد، رویکردها و ترفندهای شان شناخته شده و در تمام میدان‌های علیه آنان مقابله صورت گیرد.  

مصدق سهاک
عضو دفتر مطبوعاتی حزب‌التحریر ـ ولایه افغانستان




   ارسال نظر